Noul Aeroport Internațional Brașov Ghimbav, inaugurat recent, se confruntă cu serioase dificultăți. În prezent, dispune doar de două curse zilnice (un zbor dus-întors) desfășurate de 5 ori pe săptămână. În această situație, amortizarea investiției totale de 140 de milioane de euro este prevăzută să se realizeze într-o perioadă de zeci de ani.
Începând de luni, doar destinațiile Londra și Dortmund sunt accesibile direct din Brașov, prin Aeroportul Internațional inaugurat cu fast în luna iunie 2023. Singura companie aeriană care operează pe ruta Brașov-Ghimbav este Wizz Air, după ce Dan Air, celălalt operator interesat de orașul din Transilvania, și-a mutat zborurile la Bacău începând cu 13 noiembrie.
Orarul limitat de funcționare, între orele 7:00 și 19:00, și lipsa dotărilor adecvate, inclusiv cele necesare întreținerii aeronavelor, au fost motivele principale invocate de compania aeriană care a părăsit Brașovul. Amortizarea cheltuielilor de aproximativ 120 de milioane de euro din bugetul local și 20 de milioane de euro din bugetul național este așteptată să se realizeze într-o perioadă similară, adică peste zeci de ani.
Directorul general al aeroportului, Alexandru Anghel, estimează că acest proces va dura în jur de 25 de ani, cu condiția unei creșteri semnificative a numărului de mișcări zilnice, înțeles ca aterizări și decolări. Planul de afaceri al aeroportului stabilește o perioadă de amortizare de 35 de ani.
În contrast, directorul general al companiei Dan Air, care a renunțat să deservescă Brașovul, adoptă o perspectivă mult mai pesimistă. Matt Ian David afirmă că investiția nu poate fi recuperată în aceste condiții. El sugerează că, bazându-se pe două zboruri pe zi, investiția de 120 de milioane de euro din fonduri locale ar putea fi recuperată în aproximativ 50 de ani. CEO-ul companiei aeriene subliniază că Aeroportul brașovean ar necesita aproximativ 12 zboruri pe zi doar pentru a atinge punctul de echilibru financiar.
Analiza integrală realizată de Europa Liberă România, aici.